ساعت زیستی / بیولوژیکی

درباره‌ی ساعت زیستی بدن چه می‌دانید؟ بله، ریتم زیست ما را یک ساعت تنظیم می‌کند. اگر خواب‌تان به هم می‌ریزد، زودبه‌زود احساس گرسنگی می‌کنید، خسته می‌شوید، اضطراب دارید یا حتی اگر تمرکز ندارید، باید به ساعت زیستی بدن و سبک زندگی‌تان نگاهی بیندازید. خبر خوب این است که ما تنها موجوداتی هستیم که می‌توانیم ساعت بدن‌مان را کوک کنیم. خبر بهتر این است که شما حتی می‌توانید ساعت زیستی بدن خود را برای موفقیت در کنکور تنظیم کنید. چگونه؟ در ادامه‌ی این مطلب به شما نشان می‌دهیم چطور این کار را انجام دهید.

ساعت زیستی یا ساعت زیست‌شناختی یا ساعت بدن یا ساعت بیولوژیکی یک چرخه تقریباً ۲۴ ساعته در فرایندهای زیست‌شیمیایی، فیزیولوژیکی، یا رفتاری موجودات زنده، شامل گیاهان، جانوران، قارچ‌ها و سیانوباکتری‌ها است. اختلال در ساعت زیست‌شناختی انسان می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های بسیاری شود. تنوع دوره‌های فعالیت‌های زیستی در موجودات زنده برای فرایندهای بسیار ضروری انجام می‌گیرد.
به نظر می‌رسد که یک ساعت بزرگ در مغز انسان وجود دارد. این ساعت می‌تواند زمان خوابیدن و بیدار شدن او را با نور محیط هماهنگ کند. ولی ظاهرا که به جز این ساعت بزرگ در مغز، ساعت‌های دیگری نیز در بدن ما وجود دارد. یک کرونوبیولوژیست از دانشگاه گلاسکو در اسکاتلند به نام «باربارا هلم» (Barbara Helm) می‌گوید: «در کبد، طحال و حتی چربی‌های بدن ما ساعت‌هایی وجود دارد.» این ساعت‌ها الگوی خواب و زمان غذا خوردن ما را تنظیم می‌کنند. آن‌ها به مدیریت میزان ترشح هورمون‌های ما می‌پردازند و پاسخ بدن به قند و دیگر فرایندهای مهم زیست‌شناختی را تنظیم می‌کنند.

به همان اندازه که انسان‌ها باید به خوردن و ورزش کردن کافی توجه کنند باید ریتم‌های شبانه‌روزیشان را نیز در نظر داشته باشند. گزارش‌های تازه نشان داده که بیدار ماندن بعد از فرارسیدن زمان خواب باعث چاقی می‌گردد.

بهترین زمان صرف شام ساعت ۷ بعد ازظهر یا ساعت ۸ می‌باشد. چرا که برنامه گوارش نهایتاً تا ساعت ۱۰ شب به اتمام برسد. زیرا از آنجایی که هضم غذا مستلزم افزایش سوخت وساز بدن می‌شود، خواب را مختل می‌کند. ضمن اینکه ساعت خواب در شب بستگی به فعالیت‌های روزانه دارد. حدود ساعت۱۰ تا ۱۱ شب بهترین زمان برای خواب است.

خواب می‌تواند منبع مهم انرژی و تعادل وزن باشد.

اگر خوابیدن را در این زمان به تعویق بیندازید، خود را از یک استراحت خوب که موجب ترشح هورمون‌ها و جذب مواد مغذی خوب، محروم کرده‌اید. با برهم زدن این چرخه، صبح موقع بیداری، احساس خستگی و کسالت می‌کنید.

چرخه خواب را دست کم نگیرید.

آزمایش خون و چکاب

پزشکان و متخصصان معتقدند باید در دوره‌ و بازه زمانی مشخص برای انجام آزمایش‌های پزشکی اقدام شود. آزمایش‌های پزشکی مخصوص سنین بالا نیستند و فرد باید از همان جوانی به فکر پایش سلامتی خود باشد. چکاپ‌های پزشکی منظم، در تمام گروه‌های سنی، کمک می‌کند زودتر از مشکلات جسمی اطلاع پیدا شود و در نتیجه بهتر با آن‌ها مقابله صورت گیرد.

کمبود ویتامین و یا مناسب نبودن ترشحات هورمونی شما می تواند  شما را مختل کند این اختلالات شامل:

کاهش دقت و تمرکز

ضعیف شدن حافظه

احساس نا امیدی

ضعف عضلانی و ….

نکته مهم دیگری که به همین اندازه اهمیت دارد، زمان بیدار شدن در طلوع خورشید حدود ساعت ۶ صبح است. اگر در این زمان بیدار شوید، ذهن و جسم شما تحت تأثیر احساساتی از قبیل سبکی، چالاکی، گوش به زنگی، شور و اشتیاق، شادابی و نشاط است. این زمان بهترین زمان رفتن به استقبال روز است.

تنظیم ریتم بدن برای کنکور

 ساعت خواب‌تان را تنظیم کنید

 سر زمان خاصی غذا بخورید

 ورزش کنید

 فقط روی یک کار تمرکز کنید

⦁ برای همه‌ی کارها برنامه‌ریزی کنید

 صبور باشید

به برنامه‌ریزی‌تان وفادار بمانید