• نام دانش آموز 127854 |
تیم مشاوره و آموزش شهرام امیری
0912-084 81 68

گزارش آزمون چهار وجهی

تیم مشاوره و آموزش شهرام امیری متشکل از بهترین اساتید حوزه روانشناسی و آموزش جهت خودشناسی، خودآگاهی و تحقق مسیر رشد و توسعه فردی اقدام به تبیین آزمون چهاروجهی در حوزه‌های شخصیت‌شناسی، ویژگی‌های شخصیتی، توانایی‌های فردی و هوش کرده است، که در تصمیم‌گیری و انتخاب رشته، شغل، استخدام، ازدواج، آموزش و مهارت‌آموزی بسیار کابردی و کمک کننده است.

آزمون MBTI

تست mbti نوعی آزمون روانشناسی در حوزه شخصیت‌شناسی است که افراد را به ۱۶ تیپ شخصیتی مختلف طبقه‌بندی می‌کند. هر کدام از این تیپ‌های شخصیتی خصوصیات اخلاقی خاصی دارند که با هم متفاوت می‌شوند. به همین علت توانمندی‌های خاصی پیدا می‌کنند که ممکن است برای انتخاب یک رشته، شغل و یا انجام یک کار همسو و یا نامسو باشند.
آزمون تیپ شخصیتی تلاش می کند به چهار سئوال زیر پاسخ دهد؟
١.شناسايی اين که ما با دنيا چگونه تبادل و تعامل می کنيم؟
٢.انرژی خود را به کجا هدايت می کنيم؟
٣.اطلاعات را چگونه جمع آوری می کنيم؟
٤.چگونه تصميم می گيريم و ترجيح می دهيم در شرايط سازمان يافته فعاليت کنيم يا استقلال بيشتری داشته باشيم؟

نمودار تیپ شخصیتی شما به قرار زیر است:

نمودار MBTI





آزمون شناختی NEO فرم کوتاه

نمودار NEO

تست NEO از معتبرترین تست‌های روانشناسی است که به سنجش 5 جنبه از شخصیت شما (مدل پنج عاملی شخصیت) می‌پردازد. تست نئو کاربرد گسترده‌ای در زمینه‌های فردی، شغلی، سازمانی و تحلیل رفتار گروه‌های انسانی دارد و در زمینه‌های انتخاب رشته، انتخاب شغل، استخدام، ازدواج و تشخیص اختلالات روانشناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین مزیت تست نئو، اعتبار و دقت بالای نتایجه. آزمون نئو از علمی‌ترین تست‌ها برای بررسی بی‌طرفانه و دقیق شخصیت است و می‌تواند اطلاعاتی در اختیار شما بگذارد که در کمتر تست شخصیت‌شناسی، بدست میاد.

مطابق جدول زیر میزان سطح ویژگی‌های شناختی خود را ارزیابی کنید.

پایین تر از ۲۰ بسیار کم
بین ۲۱ تا ۲۹ کم
بین ۳۰ تا ۳۴ تا حدودی
بین ۳۵ تا ۳۹ زیاد
بالاتر از ۴۰ بسیار زیاد

ویژگی‌های شناختی نئو

موافق بودن

فرد موافق، نوعدوست است. با دیگران احساس همدردی میکند و مشتاق کمک به آنها است و اعتقاد دارد که دیگران نیز با او همین رابطه را دارند. در مقابل شخص نا موافق یا مخالف، خود محور بوده و به قصد و نیت دیگران مظنون است و بیشتر از اینکه همکاری کند اهل رقابت است.

تلاشگربودن

برخی این شاخص را تمایل به موفقیت نامیده‌اند. فرد با وجدان، دارای هدف و خواستهای قوی و مشخص است. در جنبه‌های ثبت این شاخص، افراد دارای نمره‌های بالا در زمینه‌های حرفه‌ای و دانشگاهی افراد موفقی هستند.

برون‌گرایی

برونگراها افرادی اجتماعی هستند. این گونه افراد دوستدار دیگران بوده و تمایل به شرکت در اجتماعات و مهمانی دارند. در عمل قاطع، فعال و حراف یا اهل گفتگو هستند. هیجان و تحرک را دوست دارند.

روان‌آزرده‌گرایی

از جمله ابعاد گسترده شخصیت، مقایسه سازگاری، ثبات عاطفی فرد با ناسازگاری و عصبیت یا روان آزردگی است. داشتن احساسات منفی مانند غم، برانگیختگی، خشم، احساس گناه، احساس کلافگی دائمی، مبنای این شاخص را تشکیل میدهند.

ذهن باز

مقیاس گشودگی یا تجربه پذیری اگر بالا باشد، نشان میدهد که فرد زندگی سرشار از تجربه را دوست دارد و در باروری تجارب درونی و دنیای پیرامون کنجکاو است. این افراد طالب لذت بردن از نظریه‌های جدید و ارزش‌های غیرمتعارف هستند.

گزارش آزمون هفت توانایی شناختی

تمامی ما انسان ها با تفاوت های فردی بسیار زیادی در حوزه استعداد، هوش و توانایی‌های ذاتی به دنیا می‌آییم و زندگی می‌کنیم اما افرادی که به موفقیت های بزرگ دست پیدا می‌کنند و می توانند از تمام ظرفیت خود استفاده کنند باید بتوانند مدیریت هیجان، زمان و انرژی خود را به خوبی در دست بگیرند این امر به واسطه تسلط بر هفت توانایی تسلط بر خود ممکن می‌شود، خبر خوب این است که این تونایی ها کاملا اکتسابی بود و می‌توان تمامی آنها را کسب و ارتقا داد. حال بیشتر با این توانایی ها آشنا می‌شویم. فعاليت‌هاي روزانه نيازمند توانايي‌هاي شناختي است و نقص اين توانايي‌ها با بررسي اين فعاليت‌ها قابل شناسايي است. توانايي‌هاي شناختي عبارت اند از فرآيندهاي عصبي درگير در اكتساب، پردازش، نگهداري و اجرا. توانايي‌هاي شناختي رابط بين رفتار و ساختار مغز بوده و گسترة وسيعي از توانايي‌ها (برنامه ريزي، توجه، کنش و واکنش، حل مسئله، انجام هم زمان تكاليف و انعطاف‌پذيري شناختي) را در بر مي‌گيرد. در اين مورد با استفاده از موقعیت‌هایی از آزمودني خواسته شده است تا در زندگي روزانة خود رفتارهایي که نيازمند توانايي‌هاي شناختي را ارزيابي كند. که نيازمند توانايي‌هاي شناختي را ارزيابي كند.

نمودار


مطابق جدول زیر میزان سطح توانایی خود را ارزیابی کنید.

پایین تر از ۱۰ توانایی ضعیف
بین ۱۱ تا ۱۵ توانایی متوسط
بین ۱۶ تا ۲۰ توانایی خوب
بین ۲۱ تا ۲۵ توانایی عالی
بالاتر از ۲۶ بسیار توانمند

انعطاف‌پذیری

انعطاف‌پذیری و قدرت پذیرش به نوعی توانایی ریسک‌پذیری و همچنین به عنوان مهارت و توانایی ذهن برای سوئیچ کردن بین دو موضوع مختلف و توانایی فکر کردن در مورد مفاهیم چندگانه به‌طور همزمان توصیف شده‌است.

شناخت اجتماعی

شناخت اجتماعی به این معناست که فرد بتواند موقعیت را به درستی ارزیابی کند تا کنش و واکنش‌ مناسب آن‌را انجام دهد. این موضوع دو بعد دارد که بعد اول در ارتباطات فردی است و بعد دوم الویت بندی های روزانه هر فرد است.

توجه پایدار

مدت زمانی که افراد می‌توانند ذهن خود را بر روی یک فعالیت مشخص متمرکز کنند و حواس آنها به موضوع دیگری پرت نشود، این موضوع را می توان کاملا یک پارامتر فعال در حوزه خودجوش بودن، مسئولیت‌پذیری و پشتکار دانست.

برنامه‌ریزی

برنامه ریزی دقیق و منسجم به معنی تعیین هدف و فرآیندی برای رسیدن به مقصد است. تجسم و طراحی وضعیت مطلوب در آینده، و یافتن و ساختن راه‌ها و وسایلی که رسیدن به آن را فراهم کند. برنامه ریزی صرفا تقسیم بندی کار در واحد زمان نیست بلکه انجام برنامه در بعد زمان است.

تصمیم‌گیری

به فرآیند شناختی انتخاب یک اقدام در میان انتخاب های مختلف که در بعد زمان باید انجام شود، افرادی که مشکل تصمیم‌گیری دارند معمولا در فرآیندهای تصمیم‌گیری دارای چالش‌هایی از قبل عجولانه تصمیم‌گرفتن، شک کردن و دودل شدن و دیر تصمیم گرفتن به میزان قابل توجهی دچار هستند.

کنترل مهاری توجه انتخابی

اینکه شما بتواند با وجود اتفاق های گوناگون در محیط، توجه خود را کاملا به صورت ارادی بر یک حوزه متمرکز کنید. افرادی که در این قسمت توانمندی بالایی دارند به خوبی می توانند در دو حوزه تمرکز میدانی و پرش افکار، تمرکز ذهن خود را کنترل نمایند.

حافظه

استعدادی ذهنی برای ذخیره، حفظ و به یاد آوردن اطلاعات و تجربیات مختلف در حافظه کوتاه مدت است. افرادی که در حوزه حافظه کوتاه مدت احساس ضعف میکنند عوامل بسیار زیادی می تواند سبب ساز این موضوع باشد که از مهمترین آنها می توان به زندگی در محیط پرتنش، استرس های روزانه، خواب و تغذیه نامنظم و نامناسب، ارتباطات نامناسب و پرحاشیه اشاره کرد.

گزارش آزمون هوش‌های چندگانه

هوش چندگانه چیست؟

هوش با تمام فرآیندهای شناختی انسان درگیر است. هنگامی‌که واژه «هوش» به گوش ما می‌خورد معمولاً مفهوم ضریب هوشی (IQ) به ذهنمان می‌آید. هوش معمولاً به‌عنوان توانائی‌های بالقوه عقلانی تعریف می‌شود. چیزی که ما با آن زاده می‌شویم، چیزی که قابل اندازه‌گیری است و ظرفیتی که تغییر دادن آن دشوار است. امّا در سال‌های اخیر دیدگاه‌های دیگری نسبت به هوش پدید آمده است. یکی از این دیدگاه‌ها، نظریه هوش چندگانه است که توسط هاوارد گاردنر، روانشناس دانشگاه هاوارد، ارائه شده است.

طبق نظریه گاردنر، برای به دست آوردن تمام قابلیت‌ها و استعدادهای یک فرد، نباید تنها به بررسی ضریب هوشی (که معادل هوش منطقی-ریاضی است) پرداخت، بلکه انواع دیگر هوش و استعداد او شامل هوش موسیقیایی، هوش درون‌فردی، هوش برون‌فردی، هوش تصویری-فضایی، هوش جسمی-حرکتی، هوش کلامی-زبانی، هوش طبیعت‌گرا ، هوش هستی شناسانه و هوش اخلاقی نیز باید در نظر گرفته شود.

کاربرد آزمون استعدادیابی گاردنر

از کاربردهای مختلفت تست هوش چندگانه گاردنر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 مشاوره شغلی
 مشاوره تحصیلی
 برنامه‌ریزی آموزشی و هدایت تحصیلی
 استعدادیابی و تعیین استعدادهای شغلی و تحصیلی
 استخدام بر مبنای استعداد

نمودار


مطابق جدول زیر میزان سطح هوش خود را ارزیابی کنید.

پایین تر از ۲۰ ضعیف
بین ۲۱ تا ۲۹ متوسط
بین ۳۰ تا ۳۴ خوب
بین ۳۵ تا ۳۹ عالی
بالاتر از ۴۰ نخبه

تحلیل هوش‌های چندگانه شما

هوش منطقی – ریاضی

تحلیل مسائل و عملیات ریاضی و همچنین انجام محاسبات به صورت ذهنی، کسانی که هوش منطقی- ریاضی بالایی دارند در استدلال، شناسایی الگوها و تحلیل منطقی مسائل قوی هستند. این افراد به تفکر درباره مفهوم اعداد، روابط و الگوها علاقه‌مندند و دروس مربوط به ریاضیات را به راحتی درک می‌کنند.

 مشاغل همسو با این هوش: داروسازی- ریاضیدان- برنامه‌نویس رایانه- مهندس برق و مکانیک- حسابدار

هوش تصویری – فضایی

قدرت تصویرسازی ذهنی و تشخیص تصویری و فضایی کسانی که هوش تصویری-فضایی بالایی دارند در تجسم چیزها قوی هستند. این افراد معمولاً جهت‌یابی خوبی دارند و با نقشه‌ها، نمودارها، عکس‌ها و تصاویر ویدئویی مشکلی ندارند.

 مشاغل همسو با این هوش: گرافیست - معمار- هنرمند- مهندس- مجسمه‌ساز- عکاس- شاعر

هوش کلامی – زبانی

قدرت بیان و سخن‌وری هم در کلام و هم در نوشتن می‌تواند خود را نشان دهد.کلمات، زبان و نویسندگی کسانی که هوش کلامی- زبانی بالایی دارند بسیار شاخص است . به خوبی می‌توانند از کلمات، به هنگام نوشتن و حرف زدن، استفاده کنند. این افراد غالباً در نوشتن داستان، به خاطر سپردن اطلاعات و سخنرانی مهارت دارند.

 مشاغل همسو با این هوش: نویسنده/ روزنامه‌نگار- وکیل- معلم- شاعر- سیاستمدار- مترجم- روانشناس- مجری

هوش اندامی- جنبشی

تحرک فیزیکی، کنترل حرکات کسانی که هوش اندامی- جنبشی بالایی دارند در حرکت‌های بدنی، انجام عملیات و کنترل فیزیکی قوی هستند. این افراد در هماهنگ سازی چشم و دست مهارت دارند و افراد چالاک و تردستی هستند. معمولا این هوش در سه حوزه کار با ابزار، طراحی و نقاشی و همچنین انجام حرکات ورزشی خود را به خوبی نشان می‌دهد.

 مشاغل همسو با این هوش: نقشه‌کشی – هنرپیشه‌گی- ورزشکار حرفه ای- پیمانکار- جراح- مشاغل دست‌ورزی مثل تاسیسات و ...

هوش میان فردی

توانایی دوست‌یابی، ارتباط برقرار کردن و درک دیگران کسانی که هوش میان فردی بالایی دارند در تعامل با دیگران و درک آن‌ها قوی هستند. این افراد در سنجش هیجانات، انگیزه‌ها، تمایلات و منظور کسانی که در اطرافشان هستند بسیار مهارت دارند.

 مشاغل همسو با این هوش: کارآفرین- رهبر – تیم‌ساز - مدیریت- فیلسوف- مشاور- فروشنده- سیاستمدار- روانشناس

هوش درون فردی

این افراد محدودیت‌های شخصی خود (نقاط قوت و ضعف) را به خوبی می‌شناسند و اغلب از اعتماد به نفس بسیار بالایی برخوردارند، خود را با دیگران مقایسه نمی‌کنند و سعی بر این دارند که همواره با مهارت هایی که دارند، بهترین خود باشند. درون نگری و خودآزمایی کسانی که هوش درون فردی بالایی دارند، آگاهی خوبی از وضعیت هیجانی، احساسات و انگیزه‌های خود دارند. این افراد از خودآزمایی، تحلیل روزانه، کندوکاو کردن روابط خود با دیگران و برآورد توانائی‌های فردی خود لذت می‌برند.

 مشاغل همسو با این هوش: این هوش لازمه تمامی مشاغل است وقتی در خصوص موفقیت های شغلی افراد صحبت می‌شود در حقیقت شاخصه اول هر فرد میزان هوش درون فردی او می‌باشد.

هوش موسیقایی

درک ریتم و موسیقی کسانی که هوش موسیقایی بالایی دارند و همچنین در فکر کردن به الگوها، ریتم‌ها و صداها قوی هستند. این افراد از موسیقی لذت می‌برند و معمولاً در آواز خواندن، نواختن سازهای موسیقی و آهنگسازی مهارت دارند.

 مشاغل همسو با این هوش: موسیقیدان- آهنگساز- خواننده- معلم موسیقی- رهبر ارکستر

هوش طبیعت‌گرا

یافتن الگوها و روابطی که با طبیعت وجود دارد. کسانی که دارای هوش طبیعت‌گرای بالایی هستند، سازگاری بیشتری با طبیعت دارند و معمولاً به پرورش، کشف محیط و یادگیری درباره موجودات علاقه‌مندند. در سه حوزه می‌توان این علاقه را دید: محیط زیست، حیوانات و آناتومی بدن انسان

مشاغل همسو با این هوش: پزشک- زیست‌شناس- حفاظت از محیط زیست- باغبان- مزرعه‌دار- دامپزشک

هوش اخلاقی

فداکاری بدون هیچ چشم داشتی، افراد که دارای هوش اخلاقی بالا هستند بسیار مهربان و مهرورز هستند و بدون هیچ توقعی از دیگران به آنها کمک می‌کنند اما افرادی که در این هوش ضعیف هستند عمدتا مهرطلب بوده همیشه از دیگران انتظار جبران دارند.

مشاغل همسو با این هوش: پزشک - پرستار – معلم – مددکار – استاد – آتش‌نشان

هوش هستی‌شناسانه

افرادی که دارای هوش هستی شناسانه بالا هستند بسیار در حوزه هوافضا، چگونگی خلقت جهان و انسان، چگونگی نظم طبیعت و معنا شناسی زندگی بسیار کنجکاو و فعال هستند.

مشاغل همسو با این هوش: مهندسی هوافضا – دانشمند – فیلسوف – اخترشناس و پژوهشگر